26/05/16 Symposium ‘Grafisch & Magazines’

Tijdens ‘Grafisch & Magazines’ belichten 6 sprekers het fenomeen magazines vanuit verschillende invals­hoeken, van DIY magazines tot indie, van print tot digitaal. Het symposium duurt de hele dag, inclusief lunch en borrel, en vindt plaats in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle.

De 6 sprekers zijn: Kirsten Algera, indie magazine MacGuffin; William van Giessen, ontwerper magazines en organisator Facing Pages-festival; Tjeerd Hoppenbrouwers, DutchGiraffe over online magazines; de Stalinski’s, illustratoren en makers van DIY-magazine ‘Zuster’ en Robert Thiemann, Frame Publishers van de internationale bladen Frame, Elephant en Mark; Matthias Boswinkel, Studio Room, makers van o.m. Linda Magazine.

Programma

inloop met koffie/thee
welkom, introductie
eerste spreker: William van Giessen (ontwerper en organisator Facing Pages-festival)
tweede spreker: Robert Thiemann (Frame Publishers van internationale bladen Frame, Elephant en Mark)
koffiepauze
derde spreker: Matthias Boswinkel (Studio Room van o.m. Linda Magazine)
lunch
introductie middagprogramma
vierde spreker: Kirsten Algera (indie magazine MacGuffin)
vijfde spreker: Tjeerd Hoppenbrouwers (Dutch Giraffe, online magazines)
koffiepauze
zesde spreker: de Stalinski’s (illustratoren en makers van DIY-magazine Zuster)
afsluiting
borrel

Locatie

Nieuwe Buitensociëteit
Stationsplein 1, Zwolle
www.nieuwebuitensocieteitzwolle.nl

Routekaartdownload de routekaart

Categorie: Agenda
« Terug naar het archief

Tickets

Prijzen: early bird €95,- (studenten €65,-). Vanaf 1 mei €120,- (studenten €85,-). Aanmelden voor het symposium is niet meer mogelijk.

Sprekers

  • Tjeerd Hoppen­brouwers, Dutch Giraffe Stel je voor... Met één klik op een knop publiceer je jouw content daar waar jouw doelgroep zich bevindt. Online en op ieder apparaat. smartphones, tablets en desktop computers. Overal! DutchGiraffe | Digital Creatives is al sinds 2007 actief als specialist op het gebied van online magazine. Vroeger werd alles in flash gemaakt; tegenwoordig in WordPress en dat brengt allerlei voordelen met zich mee. We maken een korte reis door de tijd om te zien waar we zijn begonnen, wat er is veranderd, waar we nu staan en wat er nog gaat komen.

  • Robert Thiemann, Frame Publishers Frame magazine - De trans­formatie van print. Robert Thiemann, directeur van Frame Publishers, laat zien hoe het medialandschap in twintig jaar tijd drastisch is veranderd. Wie in de jaren negentig nog kon volstaan met het uitgeven van een mooi vormgegeven blad, moet nu alles uit de kast halen om in contact te blijven met zijn doelgroep. Een blad kan niet meer bestaan zonder website, sociale media en evenementen, die samen zorgen voor interactie met lezers. Op een krimpende lezersmarkt moeten bladen adverteerders meer bieden dan alleen een advertentie. Van pure zenders - wij weten wat er speelt - zijn tijdschriften getransformeerd tot spin in een multimediaal web waarin het om zenden en ontvangen gaat. Thiemann licht zijn visie toe aan de hand van internationaal interieurtijdschrift Frame.

  • William van Giessen William van Giessen geeft een overview van toon­aan­gevende, bizarre, inspirerende, prachtige, lelijke, inhoudelijke toffe en baanbrekende magazines. Als opwarmertje van de dag kun je deze lezing zien als een heerlijk ontbijtje waarbij je onderuit gezakt mag laven aan een selectie magazines met een goed verhaal. William van Giessen is independent creative director en initiatiefnemer van o.a. Facing Pages.

  • Kirsten Algera, MacGuffin Hoe ontwerp je een magazine over onbedoeld design? Kirsten Algera, hoofdredacteur van MacGuffin Magazine (volgens MagCulture 'the highlight magazine of 2015'), vertelt over het maken van een ongewoon tweejaarlijks tijdschrift voor design & ambacht dat 'geweldige verhalen over het leven van gewone, vaak anoniem vormgegeven dingen' bevat. MacGuffin stelt elke editie een voorwerp centraal en onderzoekt de talloze verhalen die dit voorwerp genereert. Net als de Macguffins in de films van Hitchcock zijn deze voorwerpen niet de hoofdpersonen, maar de objecten die het verhaal in gang zetten.

  • Matthias Boswinkel, Studio Room Studio Room, opgericht in 2000, is bekend geworden met het tijdschrift Linda., maar werkt ook voor opdrachtgevers als Albert Heijn, Triodos Bank, de Consumentenbond en het DeLaMar-theater. Het werk van de studio laat zich misschien nog wel het best kenmerken als 'verhalende vormgeving'. Wat je daar precies onder moet verstaan en hoe de studio daarbij te werk gaat, vertelt Matthias Boswinkel aan de hand van 'THE SEXWORKER', een tijdschrift voor sekswerkers in Nederland dat Studio Room bedacht en ontwikkelde voor de Amsterdamse stichting Prostitutie & Gezondheid.

  • Anne Staal Anne Staal is Illustrator en stripmaker, en werkt vaak samen met zusje Eva, dan zijn ze de Stalinski's. De Stalinski's vertelden over hun werk op het Crossing Border Festival en in Avro's Kunstuur. Beide zussen hebben een eigen stijl, maar mengden deze lange tijd in hun kwartaalblad 'ZUSTER'. Hoe ontstond Zuster? Waarom zou iederèèn af en toe zelf een tijdschrift moeten maken? En hoe doe je dat? Dit en meer komt Anne vertellen, tijdens het eerste PRINT symposium. Mis het niet!