26/01/17 Symposium ‘Grafisch & Food’

Tijdens het derde PRINT-symposium laten we zien hoe belangrijk grafische vormgeving is voor voeding en drank. Tijdens ‘Grafisch & Food’ maken de 6 sprekers je lekker met kookboeken, food styling, culinaire tijdschriften, verpakkingen en huisstijlen. In hun presentaties laten ze zien welke verrassende relatie zij met voeding en drank hebben. Print werkt voor dit symposium samen met De Ontwerpfabriek in Zwolle, waar het symposium plaatsvindt.

De 6 sprekers zijn: Ontwerp zonder Suiker en Onefold die een uitdaging van twee studenten van de Universiteit van Amsterdam aangingen en binnen drie dagen een verpakking voor snoepgoed ontwierpen; Studio Beige ontwierp de huisstijl voor biologische winkelketen Gimsel; Tijs Koelemeijer is ontwerper van kookboeken; Fermin Albert startte in 2015 met het culinaire tijdschrift Sabor waarin geen recept te vinden is en een bijzondere rol is weggelegd voor illustratoren; Studio de Ronners wonnen prijzen voor hun bijzondere huisstijl voor bierbrouwerij Maallust en Alice en Valentina van Internoconcucina zijn zich na fooddesign en -branding gaan bezighouden met foodstyling en content production.

Programma

inloop met koffie/thee
welkom, introductie
eerste spreker: Ontwerp Zonder Suiker & Onefold (ontwerpers verpakkingen voor Sweets of the World)
tweede spreker: Studio Beige (ontwerpers huisstijl voor biologische winkelketen Gimsel)
koffiepauze
derde spreker: Tijs Koelemeijer (ontwerper van kookboeken)
lunch
introductie middagprogramma
vierde spreker: Fermin Albert (oprichter van het culinaire tijdschrift Sabor)
vijfde spreker: Studio De Ronners (ontwerpers van het bekroonde huisstijl van bierbrouwerij Maallust)
koffiepauze
zesde spreker: Alice & Valentina van Internoconcucina (food styling en content production)
afsluiting
borrel

Locatie

De Ontwerpfabriek
Nijverheidstraat 11, Zwolle (route)

Categorie: Agenda
« Terug naar het archief

Tickets

Prijzen: early bird €65,- (studenten €35,-). Vanaf 1 januari 2017 €85,- (studenten €50,-). Aanmelden voor het symposium is niet meer mogelijk.

Sprekers

  • Sweets of the World Een verhaal over twee enthousiaste studenten en twee ontwerpstudio's - Ontwerp zonder Suiker en Onefold - die samenwerken in een 3-day design challenge. Het resultaat? Een uitdagend verpakkingsconcept dat bekend snoepgoed van over de hele wereld combineert in één geschenkverpakking. Sweets of the World presenteert zowel het snoepgoed als de cultuur achter de lekkernijen op een eigen speelse wijze. De mannen van Ontwerp zonder Suiker en Onefold vertellen over dit bijzondere project.

  • Studio Beige Studio Beige werd gevraagd een geheel nieuwe visuele- en merkidentiteit te ontwikkelen voor supermarkt Gimsel, met als doel meerdere doelgroepen aan te spreken zonder de vaste klanten van zich te vervreemden. Gimsel, gevestigd in het centrum van Rotterdam, verkoopt al 25 jaar natuurlijke, biologische voeding en cosmetica aan een groeiende groep consumenten. Samen met de opdrachtgever bepaalde Studio Beige een communicatiestrategie en stelde een manifest op dat verwoordt waar Gimsel voor staat. Studio Beige ontwierp een nieuw logo, schreef een pay-off en ontwierp verpakkingen, signing en de website. In hun presentatie vertellen Silvia Vergeer en Masja van Deursen over deze bijzondere samenwerking die tot op de dag van vandaag voortduurt.

  • Tijs Koelemeijer Tijs Koelemeijer neemt je mee in het proces van kopij tot kookboek. Hij laat je stap voor stap zien hoe de vormgeving van een kookboek tot stand komt en toont je daarbij het belang van de 'plank' en details als het kiezen van het juiste lettertype, corps, regelafstand en spatiëring. In de basis is hij illustrator en daarom speelt in zijn vormgeving het gebruik van illustraties een grote rol. Hij zal je ook vertellen waarom het bij het maken van een kookboek loont om vrienden te worden met de auteur en fotograaf.

  • Fermin Albert Enkele jaren geleden besloot Fermin Albert een culinair tijdschrift te starten. Het werd een culinaire glossy waarin geen recept te vinden is, maar dat vol staat met artikelen over de achtergrond van ingrediënten en gerechten, de cultuur en trends op het gebied van eten en drinken en opiniestukken. In het tijdschrift wordt naast prachtige fotografie veel gebruik gemaakt van paginagrote illustraties - een bewuste keuze. In zijn presentatie gaat Fermin in op het vallen en opstaan dat gepaard gaat met de lancering van een tijdschrift en op de keuze voor het werken met illustratoren.

  • Studio De Ronners Studio de Ronners is opgericht door de broers Arwen en Matthijs Ronner. Vijf jaar geleden vroeg een kennis aan Studio De Ronners om een ontwerp te maken voor een kleine (hobby)brouwerij. Hij wilde deze starten met een aantal vrienden. Budget was er nog nauwelijks. We besloten medeaandeelhouder te worden. Daarmee stonden we aan de wieg van Brouwerij Maallust in het Drentse Veenhuizen. Maallust is inmiddels uitgegroeid tot een bekend micro craft beer: de grootste van Noord-Nederland. Niet alleen het bier won prijzen, ook het ontwerp en de manier waarop het merk is neergezet. Maallust heeft Studio de Ronners veel gebracht. Het heeft ons gescherpt in het denken over ontwerpen en projecten. Dat gaat op voor iedere 'branche' waarbinnen we actief zijn: van kunst en cultuur tot onderwijs, start-ups, (semi)overheid en andere meer commerciële partijen. Maallust heeft ons zo geholpen uit te groeien tot veel meer dan een grafisch ontwerpbureau alleen.

  • Internoconcucina Internoconcucina is a design and research studio focused on food and the universe that surrounds it. Based in Amsterdam, it is founded by Alice Spadaro and Valentina Raffaelli. The creative duo specialises mainly in art direction, graphic design and styling. The kitchen is the core space of the house. The pulsing heart that attracts all the energy around it and transforms it in positive vibrations. It's a scenario, a stage for human relations. A container for objects, which themselves are also vessels for food - one of the characters which play a major role in this environment. This perception of the kitchen as a social space is strongly intertwined with our day by day routine. Deeply rooted in the cultural baggage we bring around with us since childhood, we always tend to infuse our philosophy with it, sometimes as a trigger some others as the result of a project.

    (deze presentatie wordt in het Engels gegeven)