29/09/16 Symposium ‘Grafisch & Muziek’

Grafische vormgeving en muziek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens ‘Grafisch & Muziek’ nemen 6 sprekers je mee naar de wereld van platenhoezen, concertposters en muzikale letters. Ze laten in hun presentaties zien hoe zij allemaal op andere wijze een bijzondere band hebben met muziek. Print werkt voor dit symposium samen met De Ontwerpfabriek in Zwolle, waar het symposium plaatsvindt.

De 6 sprekers zijn: Joost Pollmann, stripcriticus van de Volkskrant en tentoonstellingsmaker; Ruben Stellingwerf, ontwerper van een alfabet op basis van de bewegingen van muziekkorpsen; Maarten Kleyne, ontwerper van platen- en cd-hoezen; Willem Kolvoort, al ruim 25 jaar lid van de Vera Art Division, waarvoor hij vrijwillig concertposters ontwerpt en zeefdrukt; Peter Kortleve, van Shortlife, heeft een passie voor muziek en ontwerpt dan ook geregeld voor bands en muziekevenementen; Zsa Zsa Linnemann doet onderzoek naar beeld en muziek.

inloop met koffie/thee
welkom, introductie
eerste spreker: Joost Pollmann (muziek en strips)
tweede spreker: Ruben Stellingwerf (muziekcorpsalfabet)
koffiepauze
derde spreker: Maarten Kleyne (platen- en cd-hoezen voor bands)
lunch
introductie middagprogramma
vierde spreker: Zsa Zsa Linnemann (experiment muziek en beeld)
vijfde spreker: Peter Kortleve, Shortlife (werken voor bands en muziekevenementen)
koffiepauze
zesde spreker: Willem Kolvoort (Vera Art Division)
afsluiting
borrel

De Ontwerpfabriek
Nijverheidstraat 11, Zwolle (route)

Categorie: Agenda

Tickets

Prijzen: early bird €65,- (studenten €35,-). Vanaf 1 september 2016 €85,- (studenten €50,-). Aanmelden voor het symposium is niet meer mogelijk.

Sprekers

• Joost Pollmann - Schroeder en andere componisten in de strip Popmuziek en strips: dat is een goed huwelijk. Er bestaan goed­lopende reeksen over en meerdere muzikanten hebben hun eigen biografie in stripvorm. Veel tekenaars zitten bovendien in bandjes. En ook de jazz is goed vertegenwoordigd in het beeldverhaal: altijd swingend, ook in beeld. Maar hoe zit het met de klassieke muziek? Bach, Brahms en Beethoven: zie je die voor je met tekst­ballonnen? Een lezing van stripkenner Joost Pollmann over populaire en elitaire kunstvormen.

• Ruben Stellingwerf Een lettertype dat gebaseerd is op de loop­bewegingen van Neder­landse muziek­korpsen. Ruben Stellingwerf combineert in het project 'Voorwaarts Mars' zijn passie voor muziek met zijn vak als grafisch ontwerper. In 2014 studeerde hij af aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten te Zwolle. En won tevens met dit project de ArtEZ academieprijs Zwolle 2014. Ruben vertelt tijdens het symposium over de totstandkoming en achtergrond van dit project.

• Maarten Kleyne Muziek en ontwerp vormen één geheel. Muziek is het ene deel en het bijhorende visuele ontwerp vormt het andere deel. Dat zijn, in mijn ogen, geen aparte dingen. Muziek heeft altijd al een belangrijke rol voor mij gespeeld en ik vindt het dan ook geweldig om daar nu aan bij te dragen met al het visuele eromheen. Je brood verdienen met iets doen wat je passie is, dat is een van de mooiste dingen wat er is. En dat begon voor mij ooit met de inspirerende gedachte "just make shit happen"... Ik wil je graag meenemen in hoe ik van daar tot aan waar ik nu sta gekomen ben. Om je hopelijk enigszins te inspireren je dromen en ambities (verder) achterna te gaan.

• Willem Kolvoort Vera Groningen, Club for the Inter­national Pop Under­ground, heeft als enig poppodium in Nederland nog een eigen zeefdrukruimte: de Vera Artdivision. De leden van de Vera Artdivision ontwerpen en zeefdrukken op de, soms snikhete, zolder hun kleurrijke en befaamde concertposters. Willem Kolvoort, sinds 1990 lid van de Vera Artdivision, zal aan de hand van posters en anekdotes een beeld schetsen van deze eigenzinnige groep, en je meenemen naar zijn eigen fantasiewereld vol vleeruilen en snoepkevers...

• Peter Kortleve Peter Kortleve, alias Shortlife, groeide op in het dorp Wijhe (onder de rook van Zwolle) en bracht zijn tijd door met het luisteren naar muziek, gitaar spelen en tekenen. Vandaag de dag weet hij met enige regelmaat die passies te combineren in zijn vak als grafisch ontwerper; zij het met een boek, een festival, albumhoezen, een expositie, huisstijl of een eigen initiatief. Aan de hand daarvan zal hij laten zien hoe hij te werk gaat en wat hem beweegt. Balancerend tussen teken- en computerwerk, eenvoud of monnikenwerk. Met vaak een dunne lijn tussen commercieel en vrij werk voor o.a. Lorrainville (bekroond met Edison), Ed Struijlaart, Roos Blufpand, Het Burgerweeshuis en Hedon Zwolle.

• Zsa Zsa Linnemann In Mozaïek I, speciaal ontworpen voor Grafisch en Muziek, gaat Zsa Zsa Linnemann een directe interactie aan met het publiek door middel van beeld en eigenzinnige muziek. Met het onderzoeken van de samenwerkings­mogelijkheden tussen componisten/musici en ontwerpers heeft ze twee doelen in het vizier. Een ervan is eigentijdse klassiek muziek of noise uit de niche te halen en het andere is om een nieuw elan toe te voegen aan de zich van formats bedienende ontwerpcultuur binnen de alsmaar uitdijende media. Daarmee heeft ze een vorm van een tussenruimte voor ogen die synoniem staat voor samenwerking, interactie, inspiratie, debat en overleg waarbij het experiment niet geschuwd wordt. Aan het experiment wordt meegewerkt door de 'vader van de ruis', slagwerker en componist Gert-Jan Prins.