18/05/17 Symposium ‘Grafisch & Musea’

Een museum zonder grafische vormgeving is niet alleen ondenkbaar, maar ook onmogelijk. Overal kom je grafisch ontwerp tegen, van de naam op de gevel en de catalogi in de museumwinkel tot de teksten in tentoonstellingen, de bewegwijzering naar toiletten, garderobe en lift en het educatieve materiaal voor schoolklassen. Tijdens het vierde PRINT-symposium nemen we je mee naar de zogenaamde tempels van kunst en cultuur en laten zien hoe onlosmakelijk grafische vormgeving en musea met elkaar verbonden zijn. Tijdens ‘Grafisch & Musea’ vertellen de 6 sprekers over huisstijlen, de inrichting van musea en tentoonstellingen, bewegwijzering en drukwerk. Print werkt voor dit symposium samen met De Ontwerpfabriek in Zwolle, waar het symposium plaatsvindt.

De 6 sprekers zijn: Jelle F. Post over zijn familiegidsen voor het Rijksmuseum, Enchilada over de huisstijl voor het Scheepvaartmuseum Amsterdam, Atja Apituley van Mijksenaar over de bewegwijzering voor diverse musea, Maarten Meevis van Kinkorn over de inrichting van vaste presentaties en tentoonstellingen in binnen- en buitenland, Vruchtvlees over het digitale Literatuurmuseum waarmee zij een European Design Award wonnen en Joost Swarte over de inrichting van het Hergé Museum en zijn bijdragen aan diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland.

Programma

inloop met koffie/thee
welkom, introductie
eerste spreker: Jelle F. Post (familiegidsen Rijksmuseum)
tweede spreker: Enchilada (huisstijl Scheepvaartmuseum)
koffiepauze
derde spreker: Atja Apituley van Mijksenaar (bewegwijzering musea)
lunch
introductie middagprogramma
vierde spreker: Maarten Meevis van Kinkorn (inrichting musea en exposities)
vijfde spreker: Vruchtvlees (digitale Literatuurmuseum)
koffiepauze
zesde spreker: Joost Swarte (inrichting Hergé Museum en diverse exposities)
afsluiting
borrel

Locatie

De Ontwerpfabriek
Nijverheidstraat 11, Zwolle (route)

Categorie: Agenda

Tickets

Aanmelden voor het symposium kan via onze ticketshop. Prijzen: early bird €65,- (studenten €35,-). Vanaf 3 april 2017 €85,- (studenten €50,-).

Sprekers

  • Jelle Post Jelle Post is grafisch ontwerper. Hij ontwerpt voor allerhande opdrachtgevers zoals boeken voor Mecanoo architecten, affiches voor een theatergezelschap, de huisstijl voor het Grafisch Museum in Groningen, een kinderboek over de Montevideotoren in Rotterdam, een wandkleed van wolken voor het Fries Museum en is momenteel bezig met een monografie over Piet Mondriaan voor het Haagse Gemeentemuseum. Jelle houdt van boeken. En met name van de verhalen die er in worden verteld. En vooral van dingen maken. Een van zijn meest aansprekende projecten is de serie Familiegidsen die hij maakte voor het Rijksmuseum in Amsterdam. Daarin komt veel van zijn persoonlijke interesse en plezier voor het 'maken' samen. In de Familiegidsen worden volwassenen en kinderen uitgedaagd om met elkaar in gesprek te gaan over een aantal kunstwerken in het Rijksmuseum. Jelle zal je meenemen in het maakproces van zo'n gids en hoe groot het plezier is om je te verdiepen in historie, cultuur en verhalen. En hoe bevoorrecht je bent die als ontwerper/illustrator te vertalen naar kinderen, jongeren en volwassen en daarmee een nieuw publiek te geven. Volledig verdwalen in een onderwerp of andermans hoofd (...). Door goed te luisteren, te kijken, vallen en opstaan, het wandelen op allerlei omwegen en vervolgens intuïtief het juiste spoor te vinden. En vooral het maken van dit alles waar een enorme voldoening schuilt. Het denken met je handen.

  • Taco Sipma - Enchilada In 2010 ontwikkelde Enchilada de nieuwe visuele identiteit voor het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. De ontwikkeling van de visuele identiteit liep synchroon met de grootscheepse verbouwing van het museum en moest uiting geven aan de herpositionering van themamuseum naar belevings-museum. In de presentatie zal Enchilada tonen hoe een pluriforme visuele identiteit heeft bijgedragen aan een eenduidige uitstraling en een grotere herkenbaarheid en zichtbaarheid van het Scheepvaartmuseum bij een breder publiek.

  • Atja Apituley - Mijksenaar Niet iedere ontwerper is een information designer
    Atja Apituley van Mijksenaar vertelt over hoe information design en 'wayfinding' bijdraagt aan de ervaring van een museum. Hoe ontdek je iets verrassends en nieuws zonder zorgen te hebben over waar de uitgang is? Hoe dwaal je dus zonder te verdwalen. Wayfinding in een museum begint op de website en heeft te maken met de architectuur, de audiotour, een app en zelfs het licht in een expositieruimte. Net zo belangrijk is de betrokkenheid van het museum. Wie heb je van de organisatie nodig voor een wayfinding-strategie die werkt? Binnen een project werkt die samenwerking twee kanten op. Dit geldt ook voor de relatie met bijvoorbeeld de huisstijlontwerper. Zoals bij de grafische uitwerking van pictogrammen, niet ieder pictogram 'werkt' namelijk. Atja zal dit tijdens haar lezing op 18 mei aan de hand van aansprekende en recente projecten illustreren.

  • Maarten Meevis - Kinkorn Grafische vormgeving in vier dimensies
    Tentoonstellingen vragen om specifieke grafische oplossingen. Behalve letterkeuze, leesbaarheid, tekstlengte en kleur van tekst en beeld spelen onder meer locatie, volgorde in de ruimte, ondergrond en materiaalkeuze een rol. Bovendien moet bij een tentoonstelling speciaal aandacht worden besteed aan de hoeveelheid tekst die het publiek kan lezen in combinatie met alle andere informatie die moet worden opgenomen. Bij dit laatste punt komt de factor tijd om de hoek kijken: na verloop van tijd raakt een bezoeker leesmoe. Aan de hand van een aantal voorbeeldprojecten vertelt Maarten Meevis hoe een verregaande integratie tussen grafische- en ruimtelijke vormgeving tot stand komt en op welke wijze informatie wordt gedoseerd.

  • Roman Stikkelorum - Vruchtvlees Vruchtvlees is een creatief digitaal bureau voor strategie, identiteit en campagne. Met design-thinking als leidraad maken ze award-winning digitale designs en producten voor onder andere Literatuurmuseum, Voordekunst, Het Concertgebouw, Gispen en Das Mag. Vruchtvlees onderzoekt de context van de opdrachtgever en bepaalt samen het verhaal om te vertellen. Ze vertalen dit door naar een stijlboek, strategie en campagnes. Ze maken heldere websites om in te verdwalen en communiceren op verschillende niveau's. Je wilt je publiek immers net zo graag tot actie laten overgaan, als dat ze van je merk gaan houden. Daarom zet Vruchtvlees altijd de eindgebruiker centraal. Het Letterkundig Museum zocht naar een manier om haar archief digitaal te tonen. Het papier is te fragiel om een liefhebber doorheen te laten struinen. Daarnaast heeft het dwalen en zoeken door het archief een ietwat stoffig imago. Het antwoord op deze vraag werd het digitale Literatuurmuseum. Het Literatuurmuseum is een online museum, waarin doorlopend digitale exposities worden samengesteld aan de hand van vondsten in het archief en schrijvers van nu. De liefhebber kan nog steeds dwalen en de nieuwe bezoeker kan zich eenvoudig onderdompelen in de schatkamer van verhalen.

  • Joost Swarte Joost Swarte was in 2010 nauw betrokken bij de totstandkoming van het Hergé Museum in Louvain la Neuve in België. Fanny Rodwell, de weduwe van Hergé, de tekenaar van Kuifje, nam het initiatief dit museum op te richten. Joost Swarte heeft op basis van de collectie met een klein team de randvoorwaarden vastgesteld waarmee de architect Christian de Portzamparc aan de slag kon. In een later stadium heeft hij zich ook met de inrichting van de permanente collectie bemoeid. Hoe dat in zijn werk ging, vertelt Joost tijdens zijn presentatie. Recenter nog is de inrichting van een zaal in het Fries Museum. Joost maakte het belang van de Friese streepbandpot duidelijk in een muurschildering. Hij werkt niet volgens een patroon, hij voelt zich niet gebonden: creativiteit boven alles.